Blogi‎ > ‎

Teos, joka on sydämellinen, sykkii, keskustelee ja ottaa kantaa

lähettänyt Hanna Lehtinen 1.5.2017 klo 11.18
16.11.2016 klo 16 astuimme Birgit Tapaninen Baltzarin kanssa suureen, luentomaiseen huoneeseen. Oli alkamassa Ramandan tanssin ensimmäinen lukuharjoitus ja ensimmäinen hetki, kun kaikki näyttelijät, tuotantotyöryhmä, tanssijat ja muusikot tapaisivat, saisivat käsikirjoituksen ja tarina voisi alkaa. 

Sammutimme salin loisteputkivalaisimet, ja aloimme kantaa nurkista himmeämpiä jalka- ja pöytälamppuja lu
odaksemme halutun valaistuksen. Pöydälle aseteltiin pieniä tuikkuja ja erilaisia lyhtyjä. Rene Mikkola, nuori taiteilijamme, oli jo lähettänyt näytelmän graafisen logon minulle, siitä puuttui enää 
viimeiset lisättävät elementit ja istuin tietokoneen ääreen ja aloin muokkaamaan kuvaa. Samaan aikaan työparini keitti kahvia ja laittoi pöytään tarjottavia, jotka ihana Yhteiset lapsemme ry:n Irma Marttinen oli käynyt meille ostamassa.

Odotukset olivat kovat. Jokaisella paikalla pöydässä säteili juuri monistettu, puhdas ja koskematon käsikirjoitus. Kaikki näytelmään valitut henkilöt kohtaisivat ensimmäisen kerran koe-esiintymisten jälkeen. Laitoin taustalle soimaan näytelmän kappaleita, joista säveltäjämme Hanna Marsh oli tehnyt malliversiot. Heijastin nyt valmistuneen logon seinälle suurena. Ohjaaja oli innoissaan: huone näytti sopivan pelottavalta niinkuin satukin olisi valmiina näytelmänä.

Ramandan tanssi on taianomainen, salaperäinen, ystävällinen, yllättävä ja korostaa sitä, miten olemme kaikki yhdessä, yhteisten asioiden äärellä ja toistemme tukena. Samanlaista on työryhmän työskentely. Kaikki antavat projektiin aina hieman enemmän, tarjoutuvat auttamaan toisiaan ja toteuttavat tämän näytelmän esille tuomista yhteisesti. Tästä työskentelystä ja monesta muusta tärkeästä asiasta saan kertoa tässä blogissa tulevan puolen vuoden aikana.

Tuottaja
Hanna Lehtinen


Ystäviä soittamassa harjoitusviikonlopun iltana. 18.2.2017.


Sara Ritala ja Ossi Björn harjoittelemassa ensimmäisiä kohtauksia yhdessä. 21.2.2017. 

Comments